استفاده از الگوی AIDA در ساخت پیام تبلیغاتی

استودیو نما > وبلاگ  > استفاده از الگوی AIDA در ساخت پیام تبلیغاتی

استفاده از الگوی AIDA در ساخت پیام تبلیغاتی

فرمول AIDA

تبلیغ قسمتی از برنامه بازاریابی است که هدف نهایی آن فروش است. برای ایجاد یک تبلیغات موثر و مفید باید نکات خاصی را در نظر گرفت، یکی از این نکات فرمول AIDA است که یک برنامه کلیست و میتواند به چگونگی تشکیل یک آگهی موثر و جالب توجه کمک کند‌.
AIDA حروف ابتدایی چهار کلمه است که شامل:
Attention: جلب توجه
Interest: ایجاد علاقه
Desire: تحریک، تمایل
Action:عمل برای خرید

این الگو در تمامی ابزارهای تبلیغاتی مشترک است و در خصوص رسانه های چاپی کاربرد بیشتری دارد.
در یک آگهی تبلیغاتی واژه ها و تصاویر باید توانایی برقراری ارتباط موثر با مخاطب را داشته باشند.
به عنوان مثال:
تیترهای سوالی، تعجبی، انگیزشی، خبری، احساسی با هم تفاوت دارند و هر کدام تاثیر متفاوت و خاصی بر مخاطب می گذارند.
مثلا برای طراحی تبلیغات شکلات بدون قند در یک آگهی تجاری باید چند نکته را در نظر بگیریم؛
۱.محصول مورد تبلیغ چیست ؟ تعریف آن در یک جمله کوتاه یا عبارتی چند کلمه ای
۲.چه ویژگی قابل توجه و منحصر بفردی دارد؟ در مورد این محصول مثلا بدون قند شکلات
۳.ویژگی منحصر بفرد محصول برای مشتری چه سودی دارد؟  در مورد این محصول: عدم آسیب به دندان یا عدم افزایش قند خون

 به این ترتیب باید لغات و تصاویری انتخاب کنیم که بهترین قالب برای انتقال این نکات باشند.
با داشتن خلاقیت برای محصولات متنوع به خصوص محصول مورد مثال که ویژگی انحصاری دارد می توان تیترهای خاصی ارائه داد مانند:
۱.تا کنون شکلات بدون درد خورده اید؟
۲.با خیال آسوده برای کودکانتان شکلات بخرید.
۳.خوردن شکلات به دندان درد می ارزد؟
تصویر مورد نظر باید تیتر را تایید کند و ارتباطی منطقی مابین تیتر اصلی و سایر اجزای انتقال دهنده ایجاد کند تا تنها یک مفهوم به مخاطب منتقل گردد.

این چهار بخش در کنار هم و به صورت پیوسته باید بکار روند تا تبلیغات موثری ارائه دهیم.
ملاک ارزیابی تاثیرگذار بودن یک تبلیغ، به میزان تاثیری که بر مخاطب گذاشته و میزان برآوردن اهداف تبلیغات در برنامه بازاریابی بستگی دارد.

جلب توجه Attention:


جلب توجه، نخستین و مهم ترین وظیفه هر تبلیغ است . تا کسی از وجود شما خبرنداشته باشد نمی توانید به او سلام دهید.
بنابراین برای انتقال پیام به مخاطب باید ابتدا توجه اورا به خود جلب کرد.این بخش بیانگر قدرت خلاقیت و هنر طراح تبلیغات است.

احتمالا حواس مخاطب در ابتدا متمرکز به تبلیغ و پیام تبلیغ نیست؛ اما تیتر جالب و تصویر متفاوت می تواند توجه او را جلب کند.
پس از جلب توجه اولیه راحت تر می توان پیام را منتقل کرد.
در یک تبلیغ تجاری چیزی که در نگاه اول دیده می شود تصویر اولیه و کلی و تیتر و شعار تبلیغاتی کوتاه است.
نکته مهم در این قسمت استفاده از تیترهایی است که متفاوت، خاص و عجیب باشند.(توضیحات تکمیلی در این مقاله)

تیتر های سوالی از بهترین و تاثیرگذارترین تیترها به حساب می آیند.
یک تیتر سوالی خوب، کوتاه و مفهومی به راحتی قابل درک است.
اگر تیتر تبلیغ سوالی و محرک و جالب و متفاوت از فضای کلی تبلیغ باشد کانون توجه مخاطب می شود.
به چند نمونه تیتر سوال توجه کنید:
۱.بچتو چقدر دوست داری؟(محصولی مفید برای کودکان)
۲.از مرگ می ترسی؟ (بیمه)
۳.حالا صدامو می شنوی؟خوبه (شرکت مخابراتی ورایزن verizon)

تیترهای تبلیغاتی حتما نباید سوالی باشد، گاهی یک تیتر غیر سوالی اما جذاب تاثیر خیلی بیشتری دارد به نمونه های زیر توجه کنید؛
۱.در دهانتان آب می شود نه در دست تان (شکلات ام اند ام)
۲.عاشقشم( مک دونالد)
۳.چون لایقش هستید.(محصولات آرایشی بهداشتی لورئال)
۴.حتی یه ذره ی کوچک هم کمک می کند.(شرکت تسکو)

وظیفه تبلیغات بیشتر نشان دادن و جلب توجه زیاد است و همین امر باعث تمایز بین کارشناسان، طراحان و شرکت های تبلیغاتی حرفه ای و غیر حرفه ای می شود.
چگونگی جلب توجه نیاز به توجه و استفاده از الگوهای روانشناسی، هنری، رفتارشناسی، جامعه شناسی، بازاریابی و… دارد.طراح برای جلب توجه اولیه ۲-۴ثانیه زمان دارد که این چند ثانیه بسیار مهم و تاثیر گذار است، اگر تبلیغ در این چند ثانیه جلب توجه کرد میتوان به تاثیر گذاری بلند مدت آن امیدوار بود. تصاویر هم نقش بسزایی در این تاثیرگذاری دارد. تصاویر جنجال برانگیز، شوک آور، مهیج، زیبا، متفاوت و سوال برانگیز و … با توجه به موضوع می توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند.

ایجاد علاقه interest:

بعد از جلب توجه اولیه قدم بعدی که باید برداشت ایجاد حس علاقه مندی و عاطفی متناسب با محتوا و پیام تبلیغ است.
این مرحله کمی مشکل تر از مرحله قبل به نظر می رسد.اگر جلب توجه اولیه متناسب با ایجاد علاقه پیام آگهی در مخاطب صورت نگیرد کار سخت تر می شود.

سوالی که در این مرحله مهم است این است که مشتریان و مخاطبین تبلیغ چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟
کلیت تبلیغ باید متناسب با نگرش ها و سلایق گروه مخاطب باشد.در ایجاد علاقه برای مخاطب شناخت گروه مخاطب امری بسیار مهم است.
به عنوان مثال تبلیغی که برای یک باشگاه ورزشی مخصوص بانوان باید علاقه ایجاد کند با ایجاد علاقه در تبلیغی که برای یک کلاس آموزشی مخصوص پسران انجام می شود متفاوت است.
تبلیغ ارائه شده باید همزبان با مشتری باشد و از نظر محتوی و ارائه با او ارتباط حسی مثبت برقرار کند تا مشتری از ایجاد ارتباط با آن خسته و دلزده نشود.اگر برای جلب توجه اولیه تمرکز روی تیتر تبلیغ است در این قسمت باید بر عنصر تصویر تاکید کرد.
عوامل مهمی که در ایجاد علاقه موثرند عبارتند از:
نمای کلی
حس منتقل شده اولیه
رنگ ها
ترکیب تصویر
مفهوم و.‌‌‌..
ایجاد علاقه، به جذب مشتری و جلب توجه او تداوم میبخشد.
مثلا در یک آگهی تبلیغاتی در مورد تورهای مسافرتی بعد از جلب توجه اولیه با تیتر و تصویر مناسب مثلا در خبر دادن از جشنواره یا امکانات خاص و جذابی که در جایی توریستی برقرار می گردد؛ با تیتر توضیحی و استفاده از تصوبر جذاب و رویایی، مخاطب را به دریافت جزئیات بیشتر تبلیغ دعوت میکنیم.
در این بخش توجه اصلی روی احساسات مخاطب است، مشتریان معمولا با احساسات خرید کرده و با منطق از خرید خود راضی یا ناراضی می شوند.
در ارائه تبلیغات موثر و نتیجه بخش توجه به این نکته مهم است که مخاطب جذب کلیت تبلیغ شود و احساس خوبی داشته باشد.
و پیوند زدن تبلیغ با با احساس خوشایند هنر یک طراح گرافیک تبلیغاتی است.

تحریک ، تمایل Desire:

هدف نهایی از ارائه یک تبلیغ تجاری چیست؟
همانطور که گفته شد تبلیغ قسمتی از برنامه بازاریابی است که هدف نهایی آن فروش است.موفقیت یک تبلیغ خوب در گرو تحریک مشتری برای خرید است.
تبلیغ موثر میتواند مشتری را برای رفتن به فروشگاه و انتخاب محصولی خاص متقاعد کند.
باید این حس را در مشتری ایجاد کرد که با خرید محصولی خاص سودی عایدش می شود و در صورت عدم خرید فرصتی از دست می دهد.
آگهی تجاری این حس را به صورت غیر مستقیم به مشتری القا می کند.
در اکثر مواقع انتقال حس از دست دادن چیزی از انتقال حس به دست آوردن تاثیر بیشتری دارد.
اگهی باید مشتری را آسوده خاطر کند که کالای عرضه شده چیزی از نیازش برطرف می کند.
تمام اجزای یک آگهی تجاری شامل تصاویر،تیتر ،نشانه و واژه ها باید احساس مشتری را هم جهت با احساس نیاز و امنیت خرید محصول کند.
در بعضی از آگهی ها چندین ویژگی باهم در یک فضای تبلیغی نشان داده می شود اما موثرتر است که در هر تبلیغ روی یک ویژگی خاص یا چند ویژگی مرتبط به هم تمرکز شود.
مثلا در تبلیغ یک خودکار خاص ما می توانیم ویژگی روان نویسی، دیر مصرف شدن، رنگ زیبا، زیبایی و…را به عنوان هدف قرار داد و بین این ویژگی و نیاز مشتری پل ارتباطی و احساسی و منطقی زده و همزمان احساس کسب سود را به مشتری القا کنیم.
تبلیغ قرار نیست تمام کار فروش را به تنهایی انجام دهد بلکه باید در فروش تاثیر گذار باشد.
طراحان گرافیک و تولید کنندگان محصول باید جای خود را با مشتری عوض کنند و نپندارند که تفکر محصول آن ها بهترین است اینکه ما بدانیم تبلیغات را برای گروه خاصی انجام می دهیم و از پنجره دید آن ها به تبلیغ نگاه کنیم موضوع بسیار مهمی است.

طراح آگهی های تبلیغاتی باید محصول را طوری به مخاطب معرفی کند که مشتری انگیزه خرید یافته و با دیدن محصول تمایل به مشاهده و لمس و دیدن آن داشته باشد.
وقتی در یک تبلیغ سخن از فرصت طلایی و محدود، تخفیف باورنکردنی و ویژه، محدودیت شرایط فروش می آید، هماهنگی بین اجزای تبلیغ مخاطب را در انجام آنچه تبلیغ خواسته تحریک می کند.

عمل برای خرید Action:

این مرحله ی نهایی، نتیجه بخش بودن تبلیغ را مشخص می کند.
همه ی مراحلی که تا اینجا گفته شد باید پشت سر هم و به صورت حرکت زنجیروار انجام شود، هر مرحله به مرحله ی بعد وابسته است.
سه مرحله ی قبل را می شود زمینه ای برای این مرحله که عمل برای خرید است تعریف کرد.
هر مشتری نوعی مقاومت در برابر خرید دارد، ما از آگهی تبلیغاتی توقع نداریم سد مقاومت خرید را بشکند اما باید به گونه ای موثر باشد که روی آن ترک ایجاد کند.

ایجاد احساس اطمینان صد در صد
رفع نیاز محسوس ارضا نشده
احترام به سلیقه و انتخاب مشتری
رفع دلسردی و تردید
از مواردیست که در ارائه تبلیغ موثر، باید مورد توجه قرار بگیرد.
از تبلیغات خوب انتظار انجام فروش را نداریم اما تا زمانیکه مخاطب جذب و شیفته محصول یا خدمات نشود عملی به عنوان فروش یا ارائه خدمات صورت نمی گیرد.

2 دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت