تأثیر رنگ های مختلف بر احساسات مردم در تبلیغات

استودیو نما > طراحی  > تأثیر رنگ های مختلف بر احساسات مردم در تبلیغات

تأثیر رنگ های مختلف بر احساسات مردم در تبلیغات

رنگ چه تاثیری بر احساسات مردم دارد؟

روانشناسان نظریه های مختلفی بر چگونگی تاثیر رنگ بر احساسات افراد دارند. کمپین های تبلیغاتی و بازاریابان با استفاده از این نظریه ها رنگ های خاصی را برای تبلیغات انتخاب می کنند تا مصرف کنندگان را برای خرید کالا و خدمات ترغیب کنند. این نظریه ها بر این نکته تاکید دارندکه رنگ بر رفتار مردم تاثیر می گذارد. شرکت های بزرگ یا کسب و کارهای کوچک هر دو با استفاده از رنگ های اصلی مثل قرمز، آبی، زرد تصاویر متمایزی را برای تبلیغات خلق می کنند.

روانشناسی رنگ

روانشناسی رنگ یک نظریه و بخشی از بازتاب های اسطوره ای برپایه تاثیرات مثبت و منفی عاطفی و ذهنی رنگ است. به طور کلی اعتقاد بر این است که آبی، سبز، بنفش و سایر رنگ های سرد باعث ایجاد حالت های مسالمت آمیز ذهن، در حالی که قرمز، نارنجی، زرد و رنگ های گرم با فعالیت بدنی و هیجان همراه است. رنگ های خنثی به غم و اندوه و بی نظمی  و رنگ های گرم به تجاوز و تحقیر مربوط می شوند.

طبق مطالعات شرکت kissmetrics در مورد رنگ، رفتار و واکنش مصرف کنندگان نشان می دهد که خریداران با استفاده از محرک های بصری و حواس خود مثل حس بویایی یا لامسه ۹۳ درصد از خرید را انجام می دهند و رنگ بزرگ ترین تحریک کننده است.

آبی

در دنیای کسب و کار و تجارت، آبی نشان دهنده بهره وری، ثبات و قابلیت اطمینان است. در تبلیغات از آرم شرکت ها برای به رسمیت شناختن برند تجاری استفاده می کنند.  آرم و نماد شرکت های شناخته شده اغلب آبی هستند. مثل سامسونگ، آی بی ام، اینتل، بوئینگ، آمریکایی اکسپرس و… که با تنالیته های تیره تا روشن آبی یا حتی بنفش ساخته شده اند. آبی از زمان های قدیم برای بهره وری و ثبات استفاده شده، زمانی که مردم اعتقاد داشتند که آسمان آبی به خدایان افسانه ای با قدرت های ویژه محافظتی بستگی دارد.

قرمز

قرمز به دلیل توانایی برای افزایش شور و هیجان پویاترین رنگ در تبلیغات و بازاریابی است. در تبلیغات رستوران یا مواد غذایی از قرمز و مشتقات آن مثل نارنجی و حتی زرد برای تحریک اشتها و گرسنگی مخاطبان استفاده می کنند. نظریه های روانشناسی قرمز را با عشق، گرما و راحتی همراه می داند و در تبلیغات مواد غذایی و سفر، نشان دادن خانواده و زوج های جذاب بسیار موفقیت آمیز عمل می کند.

 قرمز با قدرت، زندگی و خون ارتباط دارد و این ارتباط آن را مناسب برای نماد گرافیکی جهانی مثل نماد آتش یا رنگ لوگوهای برجسته سازمان های شناخته شده مثل صلیب سرخ یا Target corporation کرده است.

سبز

از نظر روانشناسی سبز به احساس صلح، تعادل، ترمیم، تعادل و هماهنگی می پردازد. جنبش جهانی حفاظت از محیط زیست از سبز برای تبیلغات و گسترش این جنبش استفاده می کند.
شرکت هایی که محصولات زیست محیطی امن تولید می کنند یا از این نوع محصولات استفاده می کنند یا از شیوه های کسب وکار سبز استفاده می کنند از این رنگ برای تبلیغات استفاده می کنند.
سبز روشن نماد مثبتی از آگاهی زیست محیطی است اما سبز تیره در روانشناسی بیانگر رکود و خستگی است.

زرد

زرد به همراه قرمز برای تحریک اشتها و بیان ویژگی های خاص و قدرتمند به کار می رود. شادی، خوشبینی و خوشبختی از صفات زرد محسوب می شود. روانشناسی رنگ، زرد را برابر با صفاتی مثل خشم، سرخوردگی و خودخواهی که بار مثبت کمتری دارند برابر می داند. اغلب طراحان تبلیغاتی از زرد برای تبلیغ غذا و محصولاتی که مردم را شاد و خوشحال می کنند استفاده می کنند. اما باید توجه کرد که زرد دارای سطوح بالای نور است که می تواند چشم را بیش از حد تحریک کند و هنگام تبلیغات اگر در سطوح بزرگی به کار رود موجب آزار چشم مخاطب می شود.

 
بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

دیدگاه
نام
ایمیل
وبسایت