۱۲ps بازاریابی محصول و خدمات

بازاریابی

ps بازاریابی

شما به عنوان یک کارآفرین، بازاریاب یا کسیکه صاحب یک کسب و کار است باید با عنوان ۱۲ps بازاریابی آشنا باشید. معمولا تصمیمات بازاریابی به ۱۲ دسته کلی تقسیم می شوند که با دقت در محصول و موقعیت آن در هر دسته بندی می توانید با یک بازاریابی مفید بهترین پاسخ را از بازار هدف دریافت کنید.

ps بازاریابی در سطح جهان پذیرفته و تدریس می شود . این ps درابتدا فقط ۴ مورد بود اما در سال ۲۰۱۸ با درک این مسئله که بازاریابی باید بر اساس رفتار و تقاضای مشتری فعلی به روز شود، به ۱۲ دسته رسید. در این مقاله به توضیح این ۱۲ مورد برای داشتن یک بازاریابی مفید می پردازیم.

اگر کسب وکار جدیدی دارید و یا به فکر شروع کسب و کار جدید هستید ، این مقاله را از دست ندهید.

چرا باید از ps بازاریابی برای محصول و خدمات استفاده کینم؟

پاسخ مختصری که می توان به این سوال داد این است که ps بازاریابی یک راه میانبر برای انجام بازاریابی است.

اما جواب کامل تر به این پرسش این است که این ۱۲ مورد به شما کمک می کند که نکته های یک فروش منحصر به فرد را بشناسید(usp)، و با یک رویکرد متفاوت نسبت به رقبا شروع به شناساندن محصول ، خدمات و ارزش های آن به مشتری کنید(ps).

هنگامیکه این دو مورد باهم ترکیب شوند یعنی (usp+ps) بازاریابی شما در یک موقعیت ایده آل قرار می گیرد و با یک بازار متفاوت نیاز مشتریان را برآورده می کند.

usp:unique selling point نکته های فروش منحصر به فرد:

شامل فاکتورهایی است که محصول را از دیگر رقبا متمایز می کند.

up:value proposition ارزش کار

بینانیه ای است که به وضوح نشان می دهد که مشتری دقیقا چه چیزی دریافت می کند.

x:wining zone بخش برنده

نقطه مشخصی که نیازهای شمارا برآورده می کند.

PS

ps بازاریابی شامل چیست؟

۱٫ product : محصول

چیزی که به فروش می رسانید یا خدماتی که ارائه می دهید. بدون محصول یا خدمات نه کسب و کاری دارید و نه می توانید بازاریابی انجام دهید.

usp محصول : شامل مواردی مثل سادگی ، منحصر به فرد بودن ، رنگ ، بسته بندی ، گارانتی ، طراحی ، کپی رایت و …

vp محصول : شامل مواردی مثل صرفه جویی در وقت ، حل مشکل ، استفاده آسان ، راحتی و…

۲٫ Place : مکان

مکان محلی است که کسب و کار شما در آن واقع شده است. و شامل فروشگاه های کوچک ، کسب و کار های اینترنتی، فروشگاه های آنلاین و تجارت الکترونیک و … می شنوندو توجه داشته باشید کسب و کارهایی مفیدند که همه جا باشند.

usp محل: شامل مواردی مثل  نزدیکی، دسترسی آسان، تحویل، وب سایت تجارت الکترونیک و عوامل.
vp محل :شامل مواردی مثل نزدیکی، سریع، بدون دردسر.

۳٫ Price : قیمت 

در حال حاضر در یک کسب و کار سخت ترین p تعیین قیمت است. اگر محصول شما قیمت خیلی کمی (زیر قیمت) داشته باشد، ارزش کار شما کاهش می یابد و حتی جای تخفیف پیدا نمی کنید. اگر محصول شما قیمت خیلی بالایی داشته باشد ، فروش شما کاهش می یابد. باید توان مالی مشتری و بازار هدف را بسنجید و حتی از مشتریان نظر سنجی کنید که تا چه حدی می توانند برای محصول یا خدماتی خاص هزینه پرداخت کنند. این کار تمایزی بین شما و دیگر رقبا ایجاد می کند.

usp قیمت : شامل واردی مثل ارزانی ،گرانی و…

vp قیمت : شامل مواردی مثل ارزش پول ، سرمایه گذاری با بازدهی بالا و ….

۴٫ Promotion : ترفیع

ترفیع به غلط به عنوان تخفیف یا کاهش قیمت جا افتاده است. اما در اصل ترفیع بیشتر شبیه یک پیشنهاد است. ” شما چه چیز اضافه ای روی محصول یا خدمات خود دارید که دیگران ندارند؟” اگر شما در حال فروش محصولی هستید، می توانید پکیج خود را با اقلام مکمل بسته بندی کنید. به عنوان مثال هدیه های کوچک و فانتزی ، محصولات آزمایشی خودتان یا …… ترفیع یک شیوه بازاریابی خیلی خوب است.

usp ترفیع : شامل واردی مثل هدیه ، تخفیف ، اشانتیون دادن چیزهای کمیاب و منحصر به فرد به مشتری و…

vp ترفیع : شامل مواردی مثل نمونه رایگان ، نسخه محدود ، قیمیت تخفیف و….

۵٫ People : مردم 

مردم همان هایی هستند که باعث می شوند کسب و کار شما چه در خدمات رسانی چه در ارتقاء محصول پیش رود. همچنین مردم می توانند به عنوان یک استعداد شناخته شوند. مثلا خیلی مهم است که نماینده فروش محصولات تناسب اندام از لحاظ جسمی ظاهر متناسبی داشته باشد چون این امر تصویر درستی به محصول شما می دهد.  یا مثلا طراحان وب نباید کارآموزان خود را برای خدمات دهی به مشتریان ارسال کنند بلکه باید یک فرد با تجربه که توانایی بالایی در کار و ارتباط با مشتری دارد ارسال شود.

usp مردم : شامل مواردی مثل استعداد، تحصیل، تجربه، اثبات شده، معیار خوبی

vp مردم : شامل مواردی مثل درک آنچه مشتری می خواهد، مشاوره و مشورت و…

۶٫ Physical Evidence : شواهد فیزیکی 

نشان دهید که واقعا وجود دارید. شما میتوانید یک محصول را ارائه دهید و نشان دهید که چقدر خوب است اما نمی توان آن را جایگزین کرد. مثلا در مورد خدمات رسانی، شما می توانید لیست قیمت را برای نشان دادن مقرون به صرفه بودن و یک بروشور از خدماتی که انجام می دهید ارائه دهید، باید ثابت کنید که نیروی لازم برای ارائه خدمات دارید. همچنین می توانید کارهایی که انجام داده اید نشان دهید مثل برگزاری نمایشگاه ها ، رویداد ها و… یا مکان و موقعیت و مسیر دفتر را نشان دهید.

usp شواهد فیزیکی : شامل مواردی مثل فراوانی سهام محصولات، تصویر دفتر ، مسیر دفتر و…

vp شواهد فیزیکی : شامل مواردی مثل احساس اعتماد، امنیت و …

۷٫ Process : روند

این p  پاسخ به این سوال است : ” چگونه ساخته شده؟ ”  احتمالا برای شما پیش آمده که در مورد چگونگی ساخت یک محصول یا چگونگی روند انجام یک خدمات کنجکاو شده باشید مثلا در مورد چگونگی پخت یک غذا.

کنجکاوی مشتری و تحقیق او در مورد چگونگی روند کار باعث اعتماد بیشتر مشتری به محصول و خدمات می شود. با این حال گاهی ممکن است که شما نخواهید همه  روند کار را به نمایش بگذارید.

usp روند : شامل مواردی مثل کارآمدی، سلامت ، سرعت، چارچوب، پایداری و….

vp روند : شامل مواردی مثل قابل اعتماد بودن ، کاهش خطر ، سرعت تحویل و …

۸٫ (Proof (Social : اثبات (اجتماعی)

شما چه محصولاتی را خریداری می کنید؟ محصولاتی با رتبه بالا یا پایین؟ برای ارزیابی و اثبات محصول پلتفرم هایی وجود دارد که برای نظرسنجی در مورد محصولات ساخته شده. شما قطعا اشتیاق به خرید محصولی دارید که رتبه بهتر و تعداد ستاره های بیشتری در این نظرسنجی و ارزیابی اخذ کرده باشد. این امر برای هر کسب و کاری ضروری و کارآمد است. مشتریان راضی خود ، توصیفات در مورد محصول یا خدمات و مطالعات موردی صورت گرفته با آن را برجسته کنید.

usp اثبات : شامل مواردی مثل مطالعات صورت گرفته ، مشتریان ، رضایت مشتریان ، عکس از مکالمات مشتریان ، رتبه بندی در گوگل و شبکه های اجتماعی و…

vp اثبات : شامل مواردی مثل قابل اعتماد بودن و احساس امنیت و …

۹٫ Portfolio : نمونه کار ها

این بخش بیشتر مربوط به خدماتی است که نتیجه ارائه شده آن وجود دارد. برای مشاغل یا خدماتی مثل طراحی وب سایت ، کار های انجام شده مثل طراحی قالب ، وب سایت های طراحی شده و… را می توان به عنوان نمونه کار ارائه داد.

usp نمونه کارها : شامل مواردی مثل ارائه بهترین نمونه کار و هزینه ای که برای آن پرداخت شده ، توانایی تحویل ، پیچیدگی کار و…

vp نمونه کارها : شامل مواردی مثل قابل اعتماد بودن 

۱۰٫ Prestige : اعتبار

این مورد برای همه محصولات به خصوص محصولات لوکس که قیمت بسیار بالایی دارند حائز اهمیت است. مثل محصولات  برند Breitling ، Prada ، BMW Coupe و … .  برند های متنوع نمی توانند اعتبار یک شرکت تولیدی یا خدماتی را حفظ  و اثبات کنند و باعث شکست می شوند. برای موفقیت در این بخش ابتدا نیاز به یک برند ثابت دارید که توسط  افراد مشهور مثل بازیگران ، ورزشکاران و قهرمانان جهانی ، افراد درجه یک و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام حمایت و تایید شوند.

usp  اعتبار : شامل مواردی مثل تایید ، حامیان رویداد ها و نمایشگاه ها ، اسپانسر ها ، استخدام سفیر و… 

vp اعتبار : شامل مواردی مثل احساس خوب، احساس خاص، نشانه موفقیت و… 

۱۱٫ Productivity & Performance : بهره وری و عملکرد

این مورد به عملکرد محصول برای مشتری اشاره دارد. اجازه دهید این مورد را با یک مثال توضیح دهیم. برند apple هر ساله از محصولاتی با عملکرد خیلی بهتر و قوی تر 
رو نمایی می کند و اثبات می کند که محصول جدید کارایی خیلی بیشتر و بهتری دارد و باعث شگفتی کاربران می شود. این امر باعث افزایش میزان بهره وری و در نهایت 
افزایش فروش می شود.
usp  بهره وری و عملکرد : شامل مواردی مثل سرعت ، کیفیت بالا ، سفارشی بودن ، تکنولوژی جدید تر ، وزن سبک و….
vp بهره وری و عملکرد : شامل مواردی مثل بهبود در عملکرد ، کیفیت بالاتر و…

۱۲٫ (Packaged (Bundled Product : بسته بندی محصول

نوع بسته بندی یک محصول کاملا به ارزش آن مربوط است به غیر از موارد خاص. گاهی اگر مشتریان هزینه بیشتری را برای محصول و بسته بندی خاص آن  بپردازند برایشان مهم است که این هزینه را برای چه چیزی پرداخت کرده اند.  یک پکیج بسته بندی یک محصول دقیق را در برنمی گیرد بلکه باید همه محصولات تکمیلی را دربر دارد. به عنوان مثال یک پکیج بسته بندی کیت بهداشتی می تواند شامل لوسیون شست و شو صورت ، مرطوب کننده ، کرم چشم و… باشد.

usp  بسته بندی محصول : شامل مواردی مثل همه جانبه بودن

vp  بسته بندی محصول : شامل مواردی مثل ارزش پول

نتیجه گیری از ۱۲ps بازاریابی ۲۰۱۸

حالا که ۱۲ p بازاریابی را به طور کامل شناختید می توانید تعیین کنید که از کدامیک برای بازاریابی محصول یا خدمات خود استفاده کنید.

اینکه بخواهید از همه آن ها استفاده کنید تا حدودی غیر ممکن است اما می توانید حداقل از ۶-۷ مورد آن ها در بازاریابی خود استفاده کنید.

نکته های زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  1. با صراحت و به طور واضح مزایای استفاده از محصول یا خدمات خود را ذکر کنید.
  2. عکس های خوب و قوی می تواند به شما د رامر بازاریابی و فروش محصول و خدمات کمک کند. می توانید یک عکاس خوب استخدام کنید و یا خودتان اصول اولیه عکاسی را بیاموزید.
  3. استفاده از جلوه های صوتی و موسیقی و تولید و پخش پادکست های متنوع در ایستگاه های رادیویی در بازاریابی امر مهم و مفیدی است.
  4. از تبلیغات ویدئویی استفاده کنید.
  5. وب سایت بهترین محل برای انواع ps بازاریابی شما به حساب می آید.
 

, , , , ,
Share:

خوشحال میشیم دیدگاه و یا تجربیات خودتون رو با ما در میون بذارید : پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خلاقیت ، کیفیت و نتیجه گرایی همواره خون جاری در رگ های استودیو نما بوده تا با بهره‌ گیری از تجربه و پشتکار و همچنین هنر و علم ، به چشم انداز های خود که همان ایجاد آرامش خاطر و گشایش کار برای مشتریان است ، نائل آید .

تماس با ما

جهت ارتباط مستقیم و مکاتبه با استودیو نما می توانید از روش های تماس زیر استفاده نمایید :
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت ، شامل خلاقیت ها و آفرینش های فکری و هنری، متون، نمونه آثار، قالب سایت ، فرم ها و نرم افزار های آنلاین بکار رفته متعلق به کانون آگهی و تبلیغاتی نما بوده و هرگونه کپی برداری از موارد نام برده ، پیگرد قانونی دارد.